Transport Polska — Francja
Francja to jeden z kluczowych partnerów handlowych Polski i jeden z najważniejszych kierunków dla polskich przewoźników. Jako Omida VLS realizujemy regularne przewozy na trasie Polska–Francja, transportując m.in. maszyny, urządzenia, tekstylia, sprzęt medyczny, meble oraz materiały budowlane.
Znaczenie Francji dla polskiego transportu
Francja zajmuje miejsce wśród 5 najważniejszych partnerów handlowych Polski w eksporcie. Chociaż jej udział jest niższy niż udział Niemiec, to dla polskiego sektora TSL jest to rynek o strategicznym znaczeniu. Polscy przewoźnicy aktywnie działają na rynku francuskim, nie tylko w ramach transportów bilateralnych, ale także w usługach kabotażowych i cross-trade, czyli przewozach między krajami trzecimi.
W latach 2008–2017 udział polskich przewoźników w kabotażu na terenie UE-28 wzrósł z 6% do 40% — znaczna część tych przewozów odbywa się właśnie na terenie Francji.
Pomimo wyzwań związanych z presją konkurencyjną (m.in. wyższe koszty zatrudnienia kierowców oraz wymagania administracyjne, jak dokumentacja delegowania), polscy przewoźnicy utrzymują silną pozycję dzięki sprawnej organizacji tras i eliminacji pustych przebiegów.
Francja odpowiadała za 12,4% całkowitej masy towarowej przewiezionej drogą w UE w 2023 roku (tuż za Niemcami), a Polska za aż 20,3% całkowitej pracy przewozowej w tkm — najwięcej w całej UE.
Co najczęściej transportujemy do Francji?
Omida VLS transportuje do Francji m.in.:
- maszyny i urządzenia przemysłowe
- tekstylia i wyroby odzieżowe
- sprzęt medyczny
- meble i elementy wyposażenia wnętrz
- materiały budowlane
- komponenty przemysłowe i automotive
Na trasie Polska–Francja przewożone są również produkty FMCG, żywność i napoje, a także towary wymagające kontrolowanej temperatury.
Relacja ta cechuje się dużą zmiennością — od towarów rolnych i spożywczych, po wysokospecjalistyczne komponenty dla przemysłu.
Dystanse i wyzwania operacyjne
Transport drogowy na trasie Polska–Francja najczęściej obejmuje dystanse 500–1999 km. Są to odległości, które w 2023 r. zanotowały największy spadek wolumenu, co przekłada się na większe wyzwania kosztowe i operacyjne. Pomimo tego relacja Polska–Francja pozostaje jedną z najważniejszych w strukturze unijnego transportu międzykrajowego.
Dzięki elastycznemu podejściu oraz nowoczesnemu zapleczu logistycznemu, Omida VLS zapewnia rozwiązania dostosowane do wymagań klientów, również w zakresie transportów ekspresowych, chłodniczych, ponadgabarytowych i ADR.
Najważniejsze trasy przebiegające przez Francję
We Francji jest bardzo rozwinięta sieć autostrad i dróg krajowych, co umożliwia łatwe i szybkie przemieszczanie się po kraju.
- Autostrada A1 - ta trasa biegnie z Paryża do Lille, dalej na północ do Brukseli w Belgii.
- Autostrada A6 - łączy Paryż z Lyonem, a następnie z południową Francją i Włochami.
- Autostrada A10 - ta trasa łączy Paryż z Bordeaux i dalej z południową częścią Hiszpanii.
- Autostrada A13 - biegnie od Paryża do Normandii i portu w Le Havre.
- Autostrada A16 - ta trasa biegnie z Dunkierki na północy Francji do Calais i dalej do portu w Dover w Wielkiej Brytanii.
- Autostrada A71 - z Orleanu do Clermont-Ferrand, łączy środkową Francję z południową.
- Autostrada A75 - ta trasa łączy Clermont-Ferrand z Montpellier i dalej z południową częścią Francji i Hiszpanią.
- Autostrada A89 - ta trasa biegnie z Bordeaux do Lyonu, przechodząc przez południową część Francji.
Opłaty drogowe we Francji
Francja posiada sieć autostrad o długości 9.000 km. Dzięki dobrze rozwiniętej sieci dróg tego kraju transport po Francji jest zadaniem przyjemnym i bezpiecznym. Jedak trzeba pamiętać, że drogi we Francji są znane z dużej liczby opłat drogowych. Opcje płatności za francuskie opłaty drogowe są bardzo podobne do tych w pozostałych krajach Europy. Za przejazd drogami we Francji można zapłacić gotówką, kartą kredytową lub debetową albo elektronicznymi urządzeniami do pobierania opłat drogowych. Ciekawostką jest, że w niektórych przypadkach opłaty drogowe mogą być akceptowane wyłącznie w gotówce, jednak nie jest to normą.
Elektroniczne urządzenia do poboru opłat są niezbędne dla kierowców samochodów ciężarowych. Dzięki tym urządzeniom można podróżować szybciej i wygodniej, bez konieczności zatrzymywania pojazdu za każdym razem, gdy trzeba uiścić opłatę za przejazd. Za autostrady zapłacić można na przykład na stronie eurowag.pl
Najważniejsze ośrodki przemysłowe we Francji
- Region Île-de-France - ten region obejmuje Paryż oraz jego okoliczne miasta i jest największym ośrodkiem przemysłowym we Francji. W regionie tym znajdują się zakłady produkcyjne z różnych sektorów, w tym motoryzacyjnego, chemicznego i elektronicznego.
- Region Owernia-Rodan-Alpy - ten region znajduje się we wschodniej części kraju i jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, zwłaszcza dla przemysłu samochodowego i lotniczego. W regionie tym znajdują się miasta takie jak Lyon, Grenoble i Saint-Étienne.
- Region Grand Est — region znajdujący się na północnym wschodzie kraju i obejmujący miasta takie jak Strasburg, Reims i Nancy. W regionie tym znajdują się zakłady produkcyjne z sektorów takich jak przemysł samochodowy, chemiczny, a także przemysł spożywczy.
- Region Nowa Akwitania — znajduje się na południowym zachodzie Francji i obejmuje miasta takie jak Bordeaux i Tuluza. W regionie tym znajdują się zakłady produkcyjne z sektorów takich jak przemysł lotniczy, farmaceutyczny i spożywczy.
- Region Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże — ten region znajduje się we wschodniej części południowej Francji i obejmuje miasta takie jak Marsylia i Nicea. W regionie tym znajdują się zakłady produkcyjne z sektorów takich jak przemysł chemiczny, farmaceutyczny i kosmetyczny.
Towary eksportowane i importowane między Polską a Francją
Transport do Francji to jeden ze stałych kierunków dla Polski. Oprócz transportu z branży automotive, eksportujemy do Francji także produkty przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, oraz towary chłodnicze.
Wiele produktów z Francji również importujemy. Najważniejszymi towarami pochodzenia francuskiego są między innymi
- kosmetyki
- plastik
- oleje rafinowane
- produkty chemiczne
- stal i produkty rolne
Warto również zaznaczyć, że Francja jest drugim po Stanach Zjednoczonych największym eksporterem produktów rolnych.
Rodzaje transportu do Francji
Najczęściej wykorzystywanym rodzajem transportu do Francji jest transport drobnicowy jak i całopojazdowy. Jednak w wyjątkowych sytuacjach, gdy warunki transportu lub sam ładunek tego wymagają, korzysta się również z innych rozwiązań transportowych. Organizujemy również transport intermodalny — innowacyjną metodę transportu, która jest proekologiczna i stanowi świetną alternatywę dla klasycznego transportu drogowego.
Ograniczenia prędkości i mandaty we Francji
W terenie zabudowanym dla wszystkich pojazdów obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Na drogach ekspresowych dla pojazdów powyżej 3,5 t limit prędkości wynosi 100 km/h, a na autostradach w zależności od regionu 110 km/h. Warto pamiętać, że według przepisów drogowych we Francji, ograniczenia prędkości ulegają zaostrzeniu wraz z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
Francja to jeden z najbogatszych krajów Europy Zachodniej, zajmującym także liczne terytoria pozaeuropejskie. Obecnie zajmuje 5. miejsce wśród najlepiej rozwiniętych państw świata i 11. miejsce w rankingu jakości życia. Jest to ważny partner gospodarczy dla Polski z uwagi na między innymi bezproblemową realizację transportu jak i szeroki zakres towarów, które obejmują zarówno import jak i eksport pomiędzy Polską a Francją.
Zaplanuj transport z Francji
Jesteśmy firmą transportową z dużym doświadczeniem i sprawdzonymi procesami zarządzania łańcuchem dostaw. Nasi spedytorzy są do dyspozycji w trakcie wyceny, organizacji i realizacji zleceń. Proponujemy naszym klientom szeroką gamę usług transportowych na różnych kierunkach w tym m.in. import i eksport towarów z Francji. Jeśli masz pytania dotyczące transportu z Polski do Francji lub chcesz uzyskać wycenę dla swojego transportu, zapraszamy do kontaktu z nami poprzez formularz dostępny na naszej stronie. Trafi on do odpowiedniej jednostki przygotowanej do obsługi Twojego ładunku.