Transport Ponadgabarytowy | Omida Logistics

Transport Ponadgabarytowy

Dowiedz się więcej o rodzajach transportu. Sprawdź najbardziej popularne usługi w transporcie i wybierz odpowiednią dla Twojej działalności.

Jako doświadczona firma logistyczna organizujemy transport ponadgabarytowy. Zaplanuj profesjonalny transport nienormatywny z Omida!

Jako doświadczona firma logistyczna organizujemy transport ponadgabarytowy. Zaplanuj profesjonalny transport nienormatywny z Omida! | Omida Logistics

Transport ponadgabarytowy, ponadnormatywny zwany również nienormatywnym. Nasz zespół zorganizuje cały proces oraz potrzebne pozwolenia na transport towarów ponadgabarytowych. Posiadasz ładunki wykraczające poza zwykłe zestawy samochodowe, wielkogabarytowe, ciężkie czy długie? Zorganizujemy dla Ciebie - transport ponadgabarytowy oparty o wszystkie wytyczne i zezwolenia.

Kompleksowy przewodnik po transporcie ponadgabarytowym w Polsce

Transport ponadgabarytowy to nieodłączny element branży logistycznej, który pozwala na przewóz ładunków o wymiarach przekraczających standardowe gabaryty. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, transport ponadgabarytowy jest ściśle regulowany przez przepisy i wymaga odpowiedniego przygotowania oraz specjalistycznej wiedzy. W niniejszym artykule przybliżymy zagadnienia związane z transportem ponadgabarytowym, takie jak definicje, regulacje, organizacja, koszty oraz rynek polski i międzynarodowy.

Czym jest transport ponadgabarytowy?

Usługa: transport ponadgabarytowy to przewóz ładunków o wymiarach i masie przekraczających dopuszczalne normy dla standardowych pojazdów transportowych. Takie ładunki mogą obejmować elementy infrastruktury, maszyny przemysłowe, konstrukcje budowlane oraz inne przedmioty o nietypowych rozmiarach i dużej wadze.

Definicja i charakterystyka przewozów ponadgabarytowych

Przewozy ponadgabarytowe dotyczą ładunków, których wymiary, masa lub kształt przekraczają dopuszczalne normy dla standardowych pojazdów transportowych. Ładunek ponadgabarytowy może obejmować maszyny przemysłowe, konstrukcje stalowe, elementy mostów, turbin wiatrowych czy nawet domy. Przewóz ponadgabarytowy wymaga specjalistycznych pojazdów, odpowiedniego planowania trasy oraz uzyskania niezbędnych zezwoleń.

Różnice między transportem ponadgabarytowym a transportem nienormatywnym

Choć transport ponadnormatywny w Polsce i transport ponadgabarytowy mają wiele wspólnych cech, istnieją między nimi pewne różnice. Ruch pojazdem nienormatywnym odnosi się do przewozu ładunków o wymiarach przekraczających normy, ale niekoniecznie wymagających specjalistycznych pojazdów czy zezwoleń. Transport nienormatywny może obejmować przewóz ładunków o nieco większych wymiarach niż standardowe, ale nie tak dużych jak w przypadku transportu ponadgabarytowego.

Rodzaje ładunków wymagających transportu ponadgabarytowego

Ładunki ponadgabarytowe można podzielić na kilka kategorii, w zależności od ich charakterystyki. Oto niektóre z nich:

  • Ponadgabarytowe ładunki o dużych wymiarach, takie jak konstrukcje stalowe, mosty czy elementy turbin wiatrowych.
  • Ładunki o dużej masie, takie jak maszyny przemysłowe czy generatory.
  • Ładunkiem ponadgabarytowym mogą być również ładunki o nietypowym kształcie, które utrudniają ich przewóz standardowymi pojazdami.
  • Ładunki wymagające transportu ponadgabarytowego mogą obejmować również ładunki o dużej wartości, które wymagają specjalistycznych środków transportu i zabezpieczeń.

Specyfika transportu różnych typów ładunków ponadgabarytowych może się różnić, dlatego ważne jest, aby każdy przypadek był odpowiednio przygotowany i zabezpieczony.

Transport ponadgabarytowy w Polsce

Transport ponadgabarytowy w Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, jest ściśle regulowany zgodnie z normami UE, z powodu potencjalnych problemów z bezpieczeństwem i infrastrukturą drogową. Transport ten obejmuje przewóz towarów o dużych rozmiarach lub ciężarze, które przekraczają standardowe ograniczenia gabarytowe. Standardowe ograniczenia gabarytowe w Polsce to:

  • Maksymalna szerokość: 2,55 metra
  • Maksymalna wysokość: 4 metry
  • Maksymalna długość dla pojazdu samochodowego: 16,5 metra
  • Maksymalna długość dla zestawu pojazdów: 18,75 metra

Jeśli przesyłka przekracza te ograniczenia, wymagane jest specjalne zezwolenie na transport ponadgabarytowy. Transport ponadgabarytowy wymaga także odpowiedniego planowania. Zezwolenie na transport ponadgabarytowy musi zostać wydane przez odpowiednie władze, a trasa musi być zaplanowana tak, aby unikać niskich mostów, wąskich dróg czy innych potencjalnych przeszkód.

Omida jako doświadczona firma transportowa i organizator transportów krajowych i transportów międzynarodowych zapewnia odpowiednie oznakowanie i środki bezpieczeństwa, takie jak pojazdy towarzyszące, oznakowanie świetlne i flagi. Wykorzystujemy także osie modułowe na specjalnie przystosowanych do tego platformach transportowych. Takie usprawnienie pozwala nam transportować zarówno długie elementy jak np. śmigło turbiny wiatrowej, jak i potężne prefabrykowane elementy.

Zezwolenia uprawniające do transportu ponadgabarytowego

Przewóz ładunków ponadgabarytowych jest regulowany przez prawo, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. W Polsce, jeżeli ładunek przekracza standardowe ograniczenia gabarytowe czy masowe, wymagane jest specjalne zezwolenie. Zezwolenia na transport ponadgabarytowy wydawane są przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Proces uzyskania takiego zezwolenia wymaga spełnienia pewnych warunków i dostarczenia wymaganych dokumentów.

Rodzaje zezwoleń na przewóz ładunków ponadgabarytowych podzielone zostały na 7 kategorii:

Kategorie zezwoleń w transporcie ponadgabarytowym - Omida Logistics

Źródło: E-100 Daily

Pilotaż podczas transportu ponadgabarytowego

Pilotaż transportu ponadgabarytowego to usługa, która zapewnia bezpieczeństwo i efektywność przewozu ładunków o nietypowych rozmiarach. Pilotaż może obejmować jedną lub więcej osób, znanych jako piloci transportu drogowego, którzy jadą przed lub za pojazdem przewożącym ładunek ponadgabarytowy, aby zapewnić jego bezpieczne dotarcie do miejsca docelowego.

Podczas transportu ponadgabarytowego piloci pełnią kilka kluczowych funkcji:

  • Komunikacja: Pilot może komunikować się z kierowcą pojazdu przewożącego ładunek, aby pomóc w nawigacji, informować o potencjalnych przeszkodach na drodze lub sygnalizować inne problemy, które mogą wpływać na bezpieczeństwo podróży.
  • Zapewnianie bezpieczeństwa: Pilot może pomagać w bezpiecznym manewrowaniu pojazdu przewożącego ładunek przez ruchliwe skrzyżowania, wąskie ulice, tunele, mosty czy tereny budowy.
  • Informowanie innych uczestników ruchu: Pojazd pilotażowy jest zwykle wyposażony w specjalne oznakowanie i sygnały świetlne, które informują innych uczestników ruchu o zbliżającym się transporcie ponadgabarytowym. Może to obejmować także informowanie innych kierowców przez radio CB.
  • Pomoc w organizacji ruchu: W niektórych przypadkach pilot może pomagać w zabezpieczaniu lub tymczasowym zamykaniu ruchu drogowego, aby umożliwić bezpieczny transport ładunku ponadgabarytowego.

W Polsce, jak i w innych krajach pojazdy pilotażowe muszą przestrzegać określonych przepisów i wymogów licencyjnych. W przypadku bardzo dużych ładunków, transportowi ponadgabarytowemu może towarzyszyć policja lub inna służba drogowa.

Transport ponadgabarytowy dostosowany do przesyłek nienormatywnych

Transport ładunków ponadgabarytowych wymaga specjalistycznego sprzętu i technologii, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność. Wśród różnych typów naczep stosowanych w transporcie ponadgabarytowym możemy wyróżnić:

  1. Naczepy zwykłe - są to typowe naczepy stosowane do przewozu różnego rodzaju towarów. Chociaż nie są one specjalnie zaprojektowane do przewozu ładunków ponadgabarytowych, mogą być używane do przewozu niektórych rodzajów ładunków o większych rozmiarach.
  2. Naczepy typu mega - są to naczepy o większej wysokości, które pozwalają na przewożenie wyższych ładunków, nie przekraczając przy tym limitów gabarytowych.
  3. Naczepy typu Jumbo o obniżonej podłodze - te naczepy mają obniżoną powierzchnię ładunkową, co pozwala na przewożenie ładunków o większej wysokości, bez przekroczenia standardowych limitów gabarytowych.
  4. Naczepy dłużycowe - są to naczepy z wydłużoną powierzchnią ładunkową, które są idealne do przewozu długich ładunków, takich jak belki, rury czy maszyny przemysłowe.
  5. Naczepy niskopodłogowe wieloosiowe - są to naczepy o obniżonym profilu i zwiększonej liczbie osi, które pozwalają na przewożenie ciężkich i dużej objętości ładunków, zachowując przy tym niski środek ciężkości.
  6. Naczepy zagłębione - podobne do naczep niskopodłogowych, te naczepy mają zagłębioną powierzchnię ładunkową, która pozwala na przewożenie wysokich ładunków.
  7. Naczepy do przewozu maszyn przemysłowych - są to specjalnie zaprojektowane naczepy, które mogą przewozić ciężkie maszyny przemysłowe. Mogą one mieć specjalne funkcje, takie jak ruchoma podłoga czy mechanizmy zabezpieczające.
  8. Naczepy do przewozu zbiorników - te naczepy są zaprojektowane tak, aby mogły przewozić duże zbiorniki czy silosy. Mogą one mieć specjalne zabezpieczenia, aby utrzymać zbiornik na miejscu podczas transportu.

Transport ponadgabarytowy - Omida Logistics

Akty prawne zezwalające na przewóz ładunków ponadgabarytowych

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (DZ. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. 2019 r. poz. 2140)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych (Dz.U. 2021 poz. 212)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego (Dz.U. 2021 poz. 315)
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 629)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2141)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych (Dz. U. poz. 212).

Źródło: gddkia.gov.pl

Organizacja i realizacja transportu ponadgabarytowego

Organizacja transportu ponadgabarytowego oraz transport drogowy ponadgabarytowy są procesami wymagającymi odpowiedniego przygotowania, planowania i koordynacji. W przypadku transportu ładunków ponadgabarytowych oraz transportu ładunków ponadnormatywnych, kluczowe jest uwzględnienie specyfiki przewozu oraz dostosowanie się do wszelkich ograniczeń wynikających z przepisów i warunków drogowych.

Planowanie trasy i działania towarzyszące przewozom ponadgabarytowym

Planowanie trasy dla transportu ponadgabarytowego jest niezwykle istotne, gdyż wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak: trasy przejazdu, ograniczenia wysokości i szerokości, dostępność dróg oraz warunki atmosferyczne. W trakcie planowania trasy, przewoźnik musi również uwzględnić działania towarzyszące przewozom ponadgabarytowym, takie jak koordynacja z innymi podmiotami zaangażowanymi w transport, uzyskanie odpowiednich zezwoleń oraz zabezpieczenie ładunku.

Rola kierowcy i pilota w transporcie ponadgabarytowym

Rola kierowcy transportu ponadgabarytowego oraz pilot transportu ponadgabarytowego są kluczowe dla bezpiecznego i sprawnego przewozu ładunków ponadgabarytowych. Kierowca ponadgabarytowy musi posiadać odpowiednie uprawnienia oraz doświadczenie w prowadzeniu pojazdu z ładunkiem ponadgabarytowym. Kto może prowadzić pojazd z ładunkiem ponadgabarytowym zależy od przepisów obowiązujących w danym kraju oraz wymagań stawianych przez przewoźnika.

Kto może być pilotem transportu ponadgabarytowego również zależy od przepisów oraz wymagań przewoźnika. Pilot jest odpowiedzialny za monitorowanie trasy, komunikację z kierowcą oraz koordynację działań związanych z przewozem ładunku. W niektórych przypadkach, pilot może być również odpowiedzialny za obsługę specjalistycznego sprzętu, takiego jak dźwigi czy podnośniki.

Wyzwania i przeszkody drogowe w transporcie ładunków ponadgabarytowych

Transport ponadgabarytowy dostosowany do wymiarów i specyfiki ładunku jest jednym z najważniejszych aspektów przewozu wielkogabarytowych ładunków. W trakcie transportu, przewoźnik może napotkać różne wyzwania transportu ponadgabarytowego oraz przeszkody drogowe, takie jak ograniczenia wysokości i szerokości, wąskie ulice, zakręty czy utrudnienia związane z warunkami atmosferycznymi.

Aby sprostać tym wyzwaniom, przewoźnik musi dokładnie zaplanować trasę oraz dostosować się do wszelkich ograniczeń wynikających z przepisów i warunków drogowych. Współpraca z innymi podmiotami zaangażowanymi w transport, takimi jak organy administracji drogowej, policja czy inne służby, może również pomóc w sprawnym i bezpiecznym przewozie ładunków ponadgabarytowych.

Koszty i ceny transportu ponadgabarytowego

Cena transportu ponadnormatywnego oraz koszt usługi transportu ponadgabarytowego zależą od wielu czynników, takich jak wymiary i masa ładunku, trasa przejazdu, czy konieczność uzyskania zezwoleń. W niniejszym artykule omówimy szczegółowo, jakie czynniki wpływają na koszty transportu ponadgabarytowego oraz jak można je oszacować.

Cena usługi transportu ponadgabarytowego - czynniki wpływające

Cena usługi transportu ponadgabarytowego zależy od kilku kluczowych czynników, takich jak:

  • masa ładunku - im większa masa ładunku, tym wyższy koszt transportu;
  • masa całkowita pojazdu - większa masa pojazdu może wpłynąć na konieczność zastosowania specjalistycznego sprzętu lub dodatkowych zabezpieczeń;
  • wysokość pojazdu - wyższe pojazdy mogą wymagać specjalnych zezwoleń lub modyfikacji trasy;
  • długość pojazdu - dłuższe pojazdy mogą utrudniać manewrowanie na drogach, co może wpłynąć na koszt transportu.

Warto zwrócić uwagę, że cena transportu może być również uzależniona od innych czynników, takich jak popyt na usługi transportowe, sezonowość czy sytuacja na rynku paliw.

Koszt uzyskania zezwoleń na transport ponadgabarytowy

W przypadku transportu ponadgabarytowego, często konieczne jest uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Koszty zezwolenia na realizację transportu ponadgabarytowy zależy od rodzaju zezwolenia oraz kraju, w którym jest wydawane. W Polsce, koszt zezwolenia na transport ponadgabarytowy może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od rodzaju zezwolenia oraz wymiarów i masy ładunku.

Warto pamiętać, że koszt transportu ponadgabarytowego nie obejmuje tylko kosztów związanych z uzyskaniem zezwoleń, ale również kosztów związanych z planowaniem trasy, zabezpieczeniem ładunku, czy wynajmem specjalistycznego sprzętu.

Zaplanuj transport ponadgabarytowy z Omida!

Planowanie transportu ponadgabarytowego to proces, który wymaga skrupulatnej analizy ładunku, pojazdu i planowania trasy, uwzględniając wszelkie ograniczenia i wymogi prawne. Równie ważne jest uzyskanie odpowiednich zezwoleń, a w niektórych przypadkach pilotażu, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność transportu. Wszystko to wymaga doświadczenia, wiedzy i umiejętności, które posiadają nasi specjaliści. Zaufaj nam w zakresie transportu ponadgabarytowego i skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy zrealizować Twoje potrzeby transportowe w zakresie ładunków nienormatywnych.

Poznaj inne rodzaje transportu
Powrót do rodzajów transportu
  • Transport
  • Logistyka
  • Firma
  • Wycena Transportu
  • Kontakt
    • PolskiEnglishEspañolRomână
Omida Logistics Sp. z o.o.
Copyright © Omida Logistics Sp. z o.o. 2010 - 2024
| Wszelkie prawa zastrzeżone

Łączymy spółki Omida Logistics Sp. z o.o., Virtus Logistics Sp. z o.o. oraz Cargonite Sp. z o.o. Czytaj więcej.