Jesteśmy dziś w Białej Podlaskiej nieopodal Małaszewicz — głównego hubu logistycznego w tej części Europy — 33 km od granicy z Białorusią oraz 135 km od granicy z Ukrainą. Mamy okazję przeprowadzić wywiad w naszym bialskopodlaskim oddziale Omida Logistics, gdzie Maciej oraz Jakub obsługują przewóz ładunków transportem kolejowym z Chiny do Europy, oraz z Europy do Chin. Widzimy ich mocną widoczność w mediach społecznościowych oraz zaangażowanie w budowanie relacji z klientami i partnerami z całego świata. Zapraszamy Was do przeczytania wywiadu oraz bezpośrednio kontaktu z Jakubem i Maciejem, którzy specjalizują się w realizacji dużych wolumenów transportu koleją oraz obsługą całości procesu logistycznego dla ładunków, które wymagają transportu koleją, transportem drogowym, a następnie transportem morskim. To wszystko jest możliwe dzięki rozbudowanej sieci partnerów w Polsce, Europie i na świecie.
Dlaczego stawiacie na transport Chiny-Europa w formie kolejowej?
Jakub: Stawiamy na transport kolejowy, ponieważ posiada on kluczową zaletę, którą jest stosunek czasu do ceny. Jest on zdecydowanie tańszy od transportu lotniczego, a jednocześnie szybszy od transportu morskiego. Przewagą transportu kolejowego jest jego transit-time, czyli czas potrzebny na przewóz i wszystkie związane z nim czynności ładunkowe. Dla porównania czas transportu kolejowego z Chin do jednego z europejskich miast wynosi około 14 dni, podczas gdy transport morski trwa od 35 do 50 dni.
Jakie dokładnie kraje lub miejsca realizujecie w ten sposób?
Jakub: Najczęściej transportujemy towary z Chin do krajów takich jak Kazachstan, Uzbekistan, Korea Południowa, a także do państw bałtyckich: Litwa, Łotwa czy Estonia. Jednak najczęściej transporty realizowane są do Polski i Niemiec oraz analogicznie z wymienionych krajów do Chin.
Jakie korzyści dla Klienta ma Wasza oferta?
Jakub: Dzięki naszemu ponad 12-letniemu doświadczeniu oraz kompleksowej ofercie usług, możemy zapewnić naszym klientom całościową opiekę nad transportem. Jesteśmy agentem dostępnym w każdym miejscu, który pomaga w organizacji całego procesu transportowego, w tym door-to-door. Na przykład, jeśli nasi klienci zamawiają towar z Chin, ale nie są w stanie dostarczyć go do danego terminalu, z którego można wysłać go do Polski, wtedy to my odbieramy towar bezpośrednio z fabryki nadawcy, organizujemy transport i załadunek do kontenera, wysyłamy go do Polski, następnie zajmujemy się ostatecznym transportem do odbiorcy w kraju.
Maciej: Kolejnym znaczącym atutem jest geograficzne położenie naszego biura, które znajduje się w Białej Podlaskiej k. Małaszewicz, czyli miejscowości położonej na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. W tym miejscu znajduje się terminal załadunkowo-rozładunkowy, przeznaczony do dalszego transportu kolejowego i drogowego.
Jakub: Posiadanie przez nas partnerów w Chinach, którzy dysponują magazynami, jest korzystne dla naszych klientów, dzięki możliwości umieszczenia i przechowania tam danych towarów.
Maciej: Kolejną korzyścią jest także załatwianie przez nas wszelkich procedur m.in. odpraw celnych, które często są skomplikowane dla Klientów, dlatego to my przejmujemy te zadania.
Do kogo kierujecie usługi i jakie branże już obsługujecie?
Jakub: Nasza oferta jest dedykowana klientom i partnerom z branż takich jak: przemysł, produkcja, handel detaliczny, rolnictwo oraz automotive. Branża automotive jest jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi przemysłu w Europie. Współpracujemy z jednym z europejskich klientów z tej branży, który posiada linię produkcyjną nastawioną na produkcję konkretnego modelu samochodu. Oferujemy dla niego usługę polegającą na odebraniu gotowego pojazdu z fabryki, załadowaniu go do kontenera lub pociągu RO-RO, a następnie dostarczeniu go do Kazachstanu lub Chin. Przewozimy również półprodukty do produkcji tego samochodu, produkowane w Europie i przekazywane dalej.
Maciej: Nasze usługi kierujemy do importerów. Zarówno tych hurtowych, jak i mniejszych. Mamy regularny serwis LCL z Chin z opcją dostawy door-to-door w Polsce. Nie wyróżniamy tutaj żadnych branż. Wszystko, co może być przewiezione w kontenerze, jest w zasięgu naszych możliwości.
Co najczęściej transportujecie?
Jakub: Najczęściej eksportujemy do Chin torf, artykuły spożywcze, takie jak: konserwy, alkohol, mleko w proszku lub akcesoria (np. kubki) oraz importujemy stamtąd nawozy, urządzenia elektroniczne oraz rzeczy związane z handlem e-commerce.
Maciej: Warto zaznaczyć, że nasza firma posiada certyfikaty IFS oraz GMP+, które potwierdzają zaangażowanie w jakość i bezpieczeństwo usług. Certyfikat IFS oznacza spełnienie międzynarodowych standardów jakości i bezpieczeństwa żywności, a certyfikat GMP+ jest przyznawany firmom, które wykazują spełnienie wszystkich wymogów i warunków niezbędnych dla zapewniania bezpieczeństwa pasz. Informacja o naszych certyfikatach jest istotna dla naszych klientów, ponieważ pozwala na monitorowanie zgodności transportu z przepisami żywności, efektywniejsze wykorzystanie zasobów oraz na poszerzenie zakresu przewożonych towarów.
Wasze sukcesy?
Jakub: Naszą dumą jest obsługa całopociągowych przewozów, obejmujących bardzo duże wolumeny. Dzięki wypracowanym procedurom i skutecznemu know-how jesteśmy w stanie skutecznie realizować większe przeładunki i usprawnić cały proces dla naszych klientów. Zapewniamy ciągły kontakt na każdym etapie procesu, co umożliwia klientom oparcie całego serwisu na jednej firmie, niezależnie od tego, czy są importerami, czy eksporterami na trasie Europa-Chiny.
Maciej: Dzięki wypracowanym procedurom i skutecznemu know-how jesteśmy w stanie obsługiwać większe przeładunki i usprawnić cały proces dla naszych klientów. Zapewniamy ciągły kontakt na każdym etapie procesu, co umożliwia klientom oparcie całego serwisu na jednej firmie, niezależnie od tego, czy są importerami, czy eksporterami na trasie Europa-Chiny.
Jakub: Znaczącym osiągnięciem jest nawiązanie współpracy z partnerami NSRN i CRN, którzy skupiają się na Jedwabnym Szlaku oraz na transporcie morskim. Dzięki naszym relacjom biznesowym, na każdym etapie transportu Europa-Chiny posiadamy zaprzyjaźnioną firmę, która w razie jakiejkolwiek kontroli może dotrzeć w dane miejsce i pomóc w obsłudze transportu. Nasz główny partner to chińska firma z oddziałem w Małaszewiczach, która realizuje stałe połączenie kolejowe Polska-Chiny oraz posiada w swoim kraju magazyny.
Gdzie będzie można Was spotkać w tym roku tj. na jakie targi lub konferencje się wybieracie?
Jakub: Nasz priorytet to budowanie trwałych relacji z klientami w Polsce i Europie. Zdajemy sobie sprawę, że obecność na platformach społecznościowych, takich jak LinkedIn, to tylko część sukcesu. Właśnie dlatego regularnie uczestniczymy w spotkaniach z naszymi klientami i kontrahentami, aby wiedzieć, czego potrzebują i jak możemy im pomóc. W bieżącym roku mamy zamiar aktywnie uczestniczyć w kilku ważnych konferencjach i targach, które odbywają się w różnych lokalizacjach w Europie. Wydarzenia, na których będziemy obecni to:
- MT TSL Polska / Warszawa: 4-5 kwietnia, 2023
- Transport Logistic Niemcy / Monachium: 9–12 maja, 2023
- Polish Intermodal Polska / Malaszewicze: 13-15 czerwca, 2023
- Intermodal Europe Holandia / Amsterdam: 10-12 października, 2023
- TransLogistica Polska / Warszawa: 7-9 listopada, 2023
Maciej: Jesteśmy także gotowi do przeprowadzenia spotkań osobistych w różnych miejscach w Europie lub za pomocą platform online.
Dziękujemy za wywiad i życzymy powodzenia w przyszłych działaniach!