W TSL od jakiegoś czasu posługujemy się określeniem logistyki 4.0 i transportu 4.0, czyli dążenia do rozwoju współczesnego łańcucha dostaw w celu utrzymania jak najwyższej jakości usług w sektorze TSL przy zachowaniu ich optymalnego kosztu. Na potrzeby tego artykułu wykorzystamy określenie TSL 4.0, ponieważ w przypadku Omida warto również wspomnieć o spedycji i potrzebach rozwojowych tej części sektora TSL. Automatyzacja i cyfryzacja całego procesu od momentu wyjścia produktu z fabryki, aż do momentu dostarczenia do klienta docelowego to jedno z założeń TSL 4.0.
Najczęściej wymienianym etapem podczas rozważań nad modernizacją aktualnego stanu jest wielopłaszczyznowa integracja systemów informatyczno-technologicznych zaangażowanych w obsługę magazynów, jaki i wszystkich procesów obsługi klienta oraz tych zachodzących w momencie, gdy ładunek jest już w drodze. alternatywnie: zachodzących w trakcie transportu ładunku. Stale rosnące koszty przewozu ładunków w transporcie drogowym oraz jego wysoka emisja CO2 zmusza firmy transportowe takie jak nasza do natychmiastowego rozpoczęcia działań mających na celu zniwelowanie negatywnych skutków wzrostu popytu na transport drogowy i poszukiwania lepszych rozwiązań dla naszych klientów. Dążąc do modernizacji intralogistyki i rozważając nad lepszym jutrem dla naszej planety, rozmawiamy o jeszcze sprawniejszym zarządzaniu łańcuchem dostaw przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii w transporcie i systemów optymalizujących czas, powierzchnię oraz emisję. Tym właśnie jest dla nas TSL 4.0
TSL 4.0 - definicja
Sieć powiązań niezależnych systemów logistyczno - spedycyjno - transportowych wykorzystująca dużą ilość danych w celu zwiększenia możliwości procesowych oraz automatyzacji powtarzalnych procesów wewnątrz organizacji, ale również poza jej strukturami podczas współpracy między podmiotami zaangażowanymi w obsługę ładunku. Główne cele stawiane przed nami to standaryzacja, dopasowanie do potrzeb klienta, redukcja emisji CO2 oraz elastyczność i bezpieczeństwo na każdym etapie procesu transportowego od momentu wytworzenia towaru do momentu otrzymania towaru przez klienta końcowego. Popularnymi w TSL 4.0 narzędziami są autonomiczne pojazdy/maszyny/urządzenia systemy automatyczne i uczące się, chmura danych, WMS na magazynie sprzężony z systemami po stronie klienta (e-commerce, CMS, CMR, ERP i magazyny zewnętrzne), technologie RFID i beacony oraz bezzałogowce przygotowane do wykonywania konkretnych zadań. Ważne w tym wszystkim jest połączenie i integracja pomiędzy tymi systemami oraz umożliwienie czerpania wiedzy o procesach nie ograniczając się do 1 czy 2 platform, a łącząc je ze sobą. To właśnie integracja systemów i tworzenie sieci są w stanie zrewolucjonizować transport i procesy w nim zachodzące.
Co planuje Omida w związku z rozwojem TSL 4.0?
W Omida zawsze idziemy z duchem czasu i stawiamy na szybki rozwój struktur oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii. Cyfrową modernizację procesów backoffice mamy już za sobą. Przyniosła zdecydowanie więcej korzyści, niż się spodziewaliśmy. Czas obiegu jednego dokumentu jest w tym momencie bardzo zadowalający, co przekłada się na zadowolenie klientów z czasu obsługi procesów, a cashflow firmy uległ znacznej poprawie.
Nie zamierzamy zatrzymywać tej wiedzy i technologii tylko dla siebie. Chcemy, aby dobrze zapowiadające się firmy mogły się od nas uczyć. Jeśli ktokolwiek będzie chciał dowiedzieć się o tym, jak cyfrowo wspierane są procesy w Omida Group, to z przyjemnością opowiemy o tym i umożliwimy działanie w sprawdzonym przez nas modelu. W zasadzie już dzisiaj dzieje się to za sprawą BPO Champions i współpracy spółek z portfela Omida Group. Choć wykorzystujemy w maksymalnym stopniu to, co udało nam się stworzyć, to jest jeszcze wiele do zrobienia na drodze do osiągnięcia statusu tak zaawansowanej cyfrowo organizacji, jak to sobie zaplanowaliśmy. Właśnie dlatego planujemy nieustannie inwestować w cyfrowe produkty i nowoczesne rozwiązania aż do momentu, w którym nasza obsługa będzie uchodzić za najlepszą w Polsce i Europie.TSL 4.0 to nasza droga do cyfrowej ery transportu.