Prowadząc sklep internetowy, nie musimy odpowiadać za magazynowanie i wysyłkę towaru. Nie, jeśli zdecydujemy się na dropshipping. Czym tak naprawdę jest dropshipping? Za co odpowiadają poszczególne komórki w takim modelu logistycznym? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Co to jest dropshipping?
Dropshipping to nowoczesny model sprzedaży, w którym sklep internetowy jest odpowiedzialny jedynie za kontakty, marketing i obsługę zamówień. Magazynowanie towaru oraz jego wysyłka do zamawiających leży po stronie dostawcy usługi dropshippingu. W tym modelu sprzedawca pośredniczy między hurtownią, producentem lub dystrybutorem a klientem. Po zamówieniu towaru przez klienta, sprzedawca ( w tym wypadku platforma e-commerce) przesyła zapytanie do dostawcy towaru (działanie to wykonywane jest poprzez aktualizację stanów magazynowych online jeszcze przed zamówieniem) i jeśli towar jest dostępny, przyjmuje zamówienie od klienta. Po otrzymaniu płatności od klienta, sklep e-commerce przesyła dostawcy należność za towar pomniejszoną o swoją marżę. Magazyn po otrzymaniu kompletu informacji za pomocą połączonych systemów magazynowych z ERP wysyła zamówiony towar do odbiorcy.
Jak zacząć przygodę z dropshippingiem?
Aby zacząć przygodę z dropshippingiem, należy wybrać produkt, który będzie podlegać sprzedaży w naszym e-commerce. Warto podkreślić, że dropshipping umożliwia sprzedawanie praktycznie każdego rodzaju asortymentu. Niezbędne jest posiadanie własnego sklepu internetowego na jednej z platform umożliwiających wybór, zakup i przeprowadzenie procesu sprzedaży. Najprostszym wyjściem jest skorzystanie z oprogramowania e-commerce w ofercie abonamentowej lub wybór jednego z narzędzi Open Source takich jak np. WooComerce. Istnieje wiele platform rozliczających się w modelu abonamentowym lub prowizyjnym. Są to m.in :
- Shopify
- Shoplo
- Shoper
W chwili obecnej każdy powinien znaleźć platformę spełniającą oczekiwania i wymogi jakie stawia produkt. W przypadku zaangażowania profesjonalnej agencji do stworzenia nowego e-commerce nie musimy uczestniczyć na każdym z etapów. Wszystkie ustawienia integracji pomiędzy urządzeniami i testy platformy zostaną przystosowane do naszych potrzeb.
Za co odpowiada sklep internetowy?
Sklep internetowy to podstawowe miejsce pracy i działań związanych z e-marketingiem, w którym produkty zostaną wprowadzone do elektronicznego obrotu. Pozyskiwanie produktów do sprzedaży w sklepie internetowym polega na nawiązaniu współpracy z hurtownią i integracji z jej bazami danych. Dzięki temu można uzyskać informacje o produktach, ich zdjęcia, ale także ceny i stany magazynowe. W efekcie, gdy dokona się ich połączenia, produkty znajdą się na wirtualnych półkach ogólnodostępnego sklepu. To rozwiązanie gwarantuje łatwy i szybki dostęp do tysięcy produktów.
Za co odpowiada magazyn w procesie dropshippingu?
Magazyn w tym modelu logistycznym ma równie znaczącą rolę, co sklep internetowy. Magazyn odpowiada w dużej mierze za koordynację procesu dostarczania towaru do klienta poprzez pośrednika, jakim jest dropshipper oraz za kompletację i pakowanie właściwych towarów przeznaczonych do dalszej wysyłki. Za sprawne działania na magazynie odpowiada system WMS stworzony do zarządzania procesami związanymi z działaniami e-commerce.
Czy dropshipping jest lepszy niż klasyczny model sprzedaży przez Internet?
W przypadku dropshippingu i powiązanego z nim systemem WMS, magazynier kierując się po ścieżce załadunku w szybki i łatwy sposób jest w stanie określić położenie towaru. Odpowiedź więc brzmi: TAK. Najlepszym przykładem będzie zobrazowanie procesu przygotowania towaru do dalszej wysyłki. W standardowym magazynie, pracownicy mogą znacznie dłużej szukać wybranej pozycji, tym samym nadwyrężając mocno cierpliwość klienta. Czas dostawy między sprzedażą klasyczną a wyżej opisanym modelem logistycznym również jest szybszy w przypadku dropshippingu. Można stwierdzić, że dropshipping jest najlepszym rozwiązaniem dla drobnych przedsiębiorców powiązanych z e-commerce.
Wraz z rozwojem biznesu warto zastanowić się nad przyjęciem odpowiedzialności za wysyłkę towarów przez własną firmę. Jest tak dlatego, że prowadząc większy sklep, można sobie pozwolić na zatrudnienie większej liczby pracowników odpowiedzialnych za wysyłkę towaru. Zyskujemy wtedy także pewność, że dysponujemy oferowanym przez siebie towarem. Dropshipping jest zatem szansą na rozpoczęcie biznesu w braży e-commerce. Więcej o działaniu usług e-commerce można znaleźć na naszej stronie https://omida.pl/ecommerce, do której gorąco odsyłamy.