Paweł Pietrzak to specjalista z wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży, pozyskiwaniu i obsłudze klientów. Przez ponad 30 lat działalności zarządzał zespołami liczącymi nawet 350 osób, operującymi na terenie całej Europy.
Podczas spotkania mieliśmy szansę dowiedzieć się nieco więcej o jego specjalizacji w branży logistycznej, motywacji dołączenia do #OMIDATeam oraz planach rozwojowych firmy. Omówiliśmy procesy przetargowe oraz znaczenie równowagi między pracą, a odpoczynkiem.
Zapraszamy do lektury!
Jakie są Twoje doświadczenia zawodowe i jak doszedłeś do obecnego stanowiska?
W 1996 roku rozpocząłem karierę w logistyce jako przedstawiciel handlowy, a następnie piąłem się po szczeblach kariery, aż do stanowiska dyrektora handlowego i prezesa zarządu. Posiadam bogate doświadczenie operacyjne i personalne zdobyte w dużych korporacjach, takich jak Raben i DHL. Pracowałem również w innych firmach, w których od zera budowałem zespoły i struktury, co zaowocowało przychodami przekraczającymi 100 milionów złotych. Nabyłem doświadczenie w zarządzaniu spółkami transportowymi, w ramach dużych grup kapitałowych, skupiając się na ich rozwoju i pokonywaniu barier rynkowych.
Opowiedz nam o momencie, który najbardziej utkwił Ci w pamięci podczas kariery w sprzedaży.
Dla mnie takim okresem była praca po 2011 roku w bardzo zróżnicowanych firmach, kiedy to osiągałem znaczne sukcesy, a prowadzony przeze mnie Dział Sprzedaży zdobył tytuł “Sales Team of the Year”. Na koniec współpracy otrzymałem od współpracowników statuetki przedstawiające dwa typy menedżerów: jeden z młotkiem, emocjonalnie wyżywający się na komputerze, drugi - wylozowany z nogami na biurku i telefonem przy uchu. Obie statuetki mają wspólny mianownik - monitor komputera z wykresem o pozytywnym trendzie.
Figurki te symbolizują nie tylko moje osiągnięcia, ale również emocjonalne zmiany jakie we mnie zaszły widziane z perspektywy zespołu, który prowadziłem. Zarządzanie emocjami w grupie jest kluczowe, a ja przeszedłem przez trzy główne zmiany strukturalne w firmie z wieloma doświadczeniami, które są teraz bardzo cenne.
Dlaczego zdecydowałeś się dołączyć do Omida Logistics i jakie umiejętności wniesiesz do organizacji?
Zainteresowała mnie możliwość rozwoju i zarządzania w tej firmie. Widziałem, że ma podobny model działania do tego, który uważam za najbardziej skuteczny. Chciałem być częścią tej organizacji i przyczynić się do jej sukcesu. Moją mocną stroną jest umiejętność przeprowadzania i podłączania pracowników do uczestnictwa w transformacji i adaptacji do nowych wyzwań, co sprawia, że jestem dobrze przygotowany do pracy w dynamicznym środowisku. Jestem zorientowany na krótkoterminowe cele i lubię podejmować działania. Posiadam również umiejętności związane z zarządzaniem i kształtowaniem zwinnej organizacji.
A procesy przetargowe?
Przetargi opieram na ocenie atrakcyjności danego przetargu i ryzyka z nim związanego. Stawiam na skuteczne przygotowanie oferty i analizę naszych zasobów tak, aby kolejna oferta pozwalała nawiązać współpracę z klientem i wesprzeć go w całym procesie.
Jakie są Twoje oczekiwania wobec pracowników i jak ich motywujesz?
Oczekuję od nich zaangażowania i skuteczności w wykonywaniu swoich obowiązków. Motywuję ich poprzez merytoryczne wsparcie, rozwijanie umiejętności i docenianie ich osiągnięć. Staram się być coachem i dostarczać im potrzebnych informacji oraz wsparcia.
Zachęcam również do odnalezienia balansu między pracą, a życiem zawodowym. Osobiście robię to poprzez aktywność fizyczną, taką jak karate, które jest moim hobby. To pomaga mi się wyciszyć i odprężyć. Ważne jest dla mnie również znalezienie czasu na odpoczynek i regenerację.
Pawle, a gdybyś miał opisać siebie w pięciu słowach?
Zorientowany na wyniki, świadomy swoich działań, lubiany, konkurencyjny, rywalizujący. Moje cechy handlowca to przede wszystkim umiejętność zadawania odpowiednich pytań i szybka reakcja na zmieniające się warunki. Lubię czytać nałogowo, zarówno literaturę faktu, jak i fantastykę. Inspiruję się biografiami ludzi sukcesu, co pomaga mi rozwijać własne strategie zarządzania i podejmowania decyzji.
Czasami wyniki mogą spadać, a wtedy pojawia się pytanie, czy winę za to ponosi człowiek, czy może pech. Ta praca wymaga ode mnie intuicji, którą uważam mam rozwiniętą na bardzo wysokim poziomie i nie raz pozwoliła mi na wsparcie zespołu w działaniach i uzyskiwanie lepszych wyników.
Co przyświeca Twoim działaniom i jakie masz plany na przyszłość?
Chcę, abyśmy byli liderem w Polsce w naszej branży, dlatego moim planem jest rozwijanie firmy i zdobywanie większych kontraktów. Przyświeca mi dążenie do stabilizacji i rozwoju, zarówno dla naszych klientów, jak i dla nas samych. Źródłem inspiracji i motywacji są dla mnie również książki, przede wszystkim biografię i to z nich czerpię najwięcej. Na przykład, książki Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, są dla mnie źródłem cennych wskazówek. Bezos jest znany ze swojej determinacji i innowacyjności, co jest dla mnie wzorem do naśladowania.
Czerpiąc z takich lektur, mogę lepiej zrozumieć, jak wielkie umysły przekształcają swoje wizje w rzeczywistość. Tego wciąż chcę się uczyć i wdrażać to w życie, również w życie Omidy.
Pawle, dziękujemy za rozmowę i ogrom inspiracji do działania. Ja również wam dziękuję i zawsze służę pomocą!
__TOGETHER WE ARE STRONG __