Transport Intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe łączące co najmniej dwa rodzaje transportu w jeden system. Statystyki transportu intermodalnego pozwalają zobrazować, jak na przestrzeni lat zmienia się ta metoda transportu.
Podsumowanie transportu intermodalnego w liczbach według GUS za 2021 rok
Koncepcja transportu intermodalnego oparta jest na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń oferujących przeładunki ładunków. Z danych GUS na terenie Polski w 2021 r. zlokalizowanych było 39 aktywnych terminali intermodalnych służących do przeładunku, z czego:
- 4 obsługiwały przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie),
- 35 obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale lądowe).
Pozostałe dane takie jak rozmieszczenie terminali intermodalnych, urządzenia przeładunkowe w terminalach, a także struktura ładunków w kontenerach przewiezionych do/z terminali intermodalnych według grup ładunków znajduje się w raporcie stworzonym przez GUS, który dostępny jest na oficjalnej stronie GUS powiązanej z transportem.
Ekologia w transporcie
Ekologia w transporcie to pojęcie, które podobnie jak transport intermodalny nabiera coraz większego znaczenia w branży TSL. Istnieje kilka koncepcji, które odpowiednio wprowadzone i zastosowane mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, a tym samym wpływać pozytywnie na jakość powietrza i środowisko. Transport drogowy dąży do wdrażania nowoczesnych technologii, które pozwolą na efektywniejsze rozplanowanie dostawy towarów, co znacznie zredukuje liczbę kursów. Uwzględniając aspekty dążące do redukcji emisji CO2, na pewno innowacyjne okaże się unowocześnianie floty transportowej. Mowa tutaj o zakupie odpowiednich samochodów, które będą wyposażone w katalizatory platynowe, a także silniki, które zużywają znacznie mniej paliwa. W tym miejscu warto nadmienić, że niektóre kraje wprowadzają już nowoczesne samochody dostawcze. Szwecja zdecydowała się na autonomiczne pojazdy Volvo Vera, o których pisaliśmy na stronie transport Polska — Szwecja. Dzięki działaniom proekologicznym Omida Group stała się laureatem Gryfa Gospodarczego 2022.
Branża transportu stoi przed podjęciem ważnych decyzji w kierunku dalszego rozwoju. W celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do biosfery powinno ograniczyć się użycie pojazdów zasilanych paliwami oraz zmodernizować całą gałąź pojazdów dostawczych. Rozwijać powinien się także sektor transportu intermodalnego, który ma bezpośredni wpływ na ekologię. Transport intermodalny pozwala bowiem zredukować emisję szkodliwych substancji dla naszego zdrowia oraz dla naszej planety nawet o 60%. ]