Tygodniowy czas pracy kierowcy

Tygodniowy czas pracy kierowcy | Omida VLS

Tygodniowy czas pracy kierowcy – przepisy, limity, praktyczne porady

Tygodniowy czas pracy kierowcy to element kluczowy dla bezpieczeństwa, zdrowia kierowcy i zgodności z przepisami transportowymi. Obejmuje nie tylko czas jazdy, ale także inne aktywności, które wpływają na ewidencję i limity pracy. Poniżej znajdziesz kompletny przewodnik, który tłumaczy różnicę między czasem jazdy a pracą, omawia limity tygodniowe i wyjaśnia, jak prawidłowo rozliczać czas pracy kierowców.

Czym jest czas pracy kierowcy?

Czas pracy vs. czas jazdy – kluczowe różnice

Czas jazdy kierowcy

To wyłącznie czas, w którym pojazd jest prowadzony i tachograf rejestruje aktywność „jazda”. Limity czasu jazdy regulują przepisy rozporządzenia 561/2006.

Czas pracy kierowcy

To znacznie szersze pojęcie, obejmuje:

  • prowadzenie pojazdu,
  • załadunek i rozładunek,
  • czynności spedycyjne,
  • obsługę codzienną pojazdu,
  • formalności administracyjne,
  • dyspozycyjność*,
  • przerwy i odpoczynki* (w szczególnych przypadkach ujęte jako element czasu pracy w polskiej ustawie).

W praktyce czas pracy kierowcy obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem obowiązków, a nie tylko kręcenie kierownicą.

Tygodniowe limity czasu jazdy i pracy

Limity czasu jazdy (rozporządzenie 561/2006)

Dzienne prowadzenie: max 9 godzin (2× w tygodniu do 10 h). Tygodniowy czas jazdy: max 56 godzin. Czas jazdy w dwóch kolejnych tygodniach: max 90 godzin.

Limity czasu pracy (ustawa o czasie pracy kierowców)

Maksymalna norma tygodniowa: 40 godzin. System równoważny: do 48 godzin, Maksymalnie z nadgodzinami: do 60 godzin, jeśli średnio nie przekracza 48 h w okresie rozliczeniowym.

Ważne: 56 godzin jazdy może zmieścić się w limicie 60 godzin pracy, ponieważ do czasu pracy doliczamy również czynności niebędące jazdą.

zmiana czasu pracy kierowcy

Przerwy, odpoczynki, dyspozycyjność – definicje

Przerwa 45 minut (po 4,5 h jazdy)

Można wykonać:

jednorazowo: 45 min, lub dzielona: 15 min + 30 min.

Odpoczynek dzienny

regularny: 11 godzin, skrócony: 9 godzin, można dzielić (3+9), w niektórych systemach pracy.

Dyspozycyjność

Czas, gdy kierowca:

oczekuje na rozładunek, jedzie jako pasażer w załodze dwóch kierowców, jest dostępny, ale nie wykonuje pracy.

Dyspozycyjność nie jest czasem pracy, ale wlicza się do ewidencji.

Systemy pracy kierowców – 3/1, 4/1 i inne

Co to oznacza?

Są to popularne grafiki w transporcie międzynarodowym, np.:

3/1 → 3 tygodnie w trasie, 1 tydzień w domu 4/1 → 4 tygodnie jazdy, 1 tydzień odpoczynku 6/2 → głównie w transporcie dalekobieżnym

Wyzwania planistyczne

zachowanie limitów tygodniowych (jazdy i pracy), uwzględnienie odpoczynków tygodniowych (regularnych lub skróconych), unikanie kumulacji nadgodzin, dostosowanie grafików do przepisów o delegowaniu (np. Pakiet Mobilności).

Wskazówki praktyczne

przy grafikach 3/1 warto stosować odpoczynki naprzemienne: 45h → 24h → 45h, w trasach powyżej 3 tygodni trzeba kontrolować tygodniowy czas pracy, aby nie przekroczyć średnich limitów.

Rozliczanie czasu pracy – narzędzia i najczęstsze błędy

Najlepsze narzędzia i oprogramowanie

Do rozliczania czasu pracy kierowców używa się m.in.:

  • TachoScan,
  • 4Trans,
  • TachoSpeed,
  • Tachomatt,
  • oprogramowanie TMS z modułem ewidencji.

Programy analizują:

  • czas jazdy,
  • odpoczynki,
  • dyspozycyjność,
  • przekroczenia norm tygodniowych i dwutygodniowych.

Błędy pracodawców i kierowców

  • brak ręcznych wpisów przy załadunku/awarii tachografu,
  • nieprawidłowe oznaczenia „łóżka” lub „młotków”,
  • nieuwzględnienie dyspozycyjności,
  • pomijanie odpoczynków skróconych podczas planowania,
  • błędne sumowanie czasu pracy z czasu jazdy.

transport-logistics-concept-min

Najczęstsze wykroczenia – przykłady z ITD

ITD najczęściej karze za:

  • przekroczenie 4,5h bez przerwy,
  • zbyt długą dobę kierowcy przez błędne operowanie przyciskami tachografu,
  • przekroczenie tygodniowego czasu jazdy (ponad 56 h),
  • brak odpoczynku tygodniowego w terminie,
  • niewłaściwą ewidencję czasu pracy.

Często spotykane przykłady:

wpis manualny „odpoczynek”, gdy kierowca faktycznie był w załadunku → naruszenie ciężkie, jazda bez karty kierowcy → naruszenie bardzo poważne.

Tygodniowy czas pracy, a tachograf i ewidencja

Tachograf rejestruje:

  • jazdę,
  • przerwy,
  • odpoczynek,
  • inne prace,
  • dyspozycyjność.

Jednak tachograf NIE rejestruje:

  • pełnego czasu pracy w rozumieniu ustawy,
  • pracy administracyjnej po zakończeniu jazdy,
  • wszystkich aktywności poza pojazdem.

Dlatego firma musi prowadzić:

  • pełną ewidencję czasu pracy kierowców,
  • zestawienie aktywności,
  • harmonogramy,
  • rozliczenia okresów rozliczeniowych.

Brak ewidencji = kara dla pracodawcy, nieważne, czy tachograf działa poprawnie.

Strefa przewoźnika

Newsletter

Zapisz się i zyskaj więcej. Dołącz do subskrybentów newslettera Omida VLS. Bądź na bieżąco z aktualnościami i ofertami TSL.

Wyrażam zgodę na wykorzystanie przez podmioty wchodzące w skład OMIDA Group [1] moich danych osobowych w celu przekazywania informacji dotyczących ofert lub promocji produktów i usług podmiotów wchodzących w skład grupy.
Zaznacz wszystkie
Zapoznałem się z klauzulą informacyjną *
Wybierz formę kontaktu:
elektronicznie (np. email, SMS)
przez telefon

Dobrowolność i prawo do wycofania zgody:
Administratorami danych osobowych są podmioty wchodzące w skład OMIDA Group, zwane w dalszej części łącznie „Administratorami. Administratorzy wyznaczyli wspólny punkt kontaktowy, który obsługuje Inspektor ochrony danych OMIDA Group. W sprawach ochrony danych osobowych można się kontaktować z Administratorami:

  • korespondencyjnie – kierując zapytania na adres Aleja Grunwaldzka 472C, 80-309 Gdańsk
  • drogą korespondencji elektronicznej na adres: iodo@omida.pl

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. W dowolnym momencie możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu Twoich danych osobowych w celach dotyczących marketingu bezpośredniego. W zakresie w jakim zgoda została wycofana, nie będziemy mogli kontaktować się z Tobą aby przekazać Ci informacje lub wskazówki dotyczące produktów lub usług Omida Group. Wyrażenie lub niewyrażenie zgody nie ma wpływu na jakiekolwiek inne zgody wyrażone w przeszłości lub takie, które zostaną wyrażone w przyszłości. Każda zgoda pozostaje ważna do czasu wycofania.

[1] Podmioty wchodzące w skład OMIDA Group:

  1. OMIDA Group S.A.
  2. Omida VLS Sp. z o.o.
  3. Omida Sea And Air S.A.
  4. Omida Solutions Sp. z o.o.
  5. Omida Iberica SL
  6. Omida Finance Sp. z o.o.
  7. Omida Shared Services Center Sp. z o.o.
Omida VLS Sp. z o.o.
Copyright © Omida VLS Sp. z o.o. 2010 - 2025
| Wszelkie prawa zastrzeżone