Skrócona pauza weekendowa

Skrócona pauza weekendowa | Omida VLS

Skrócona pauza weekendowa – kiedy jest dozwolona i jak ją rozliczyć?

Skrócona pauza weekendowa, nazywana także skróconym tygodniowym odpoczynkiem, to element regulacji czasu pracy kierowców opisany w rozporządzeniu 561/2006. Prawidłowe jej zaplanowanie i rozliczenie w tachografie ma kluczowe znaczenie zarówno podczas kontroli drogowej, jak i ewentualnych audytów firm transportowych. Błędy w dokumentacji mogą skutkować wysokimi mandatami i naruszeniami ciężkimi lub bardzo ciężkimi.

Poniżej wyjaśniamy, kiedy można stosować skrócony odpoczynek tygodniowy, jak odbierać rekompensatę i jakie ryzyka wiążą się z nieprawidłowym ewidencjonowaniem w tachografie.

Czym jest pauza weekendowa (odpoczynek tygodniowy): skrócona vs regularna

Zgodnie z przepisami UE kierowca musi odbierać dwa typy odpoczynków tygodniowych:

Regularny odpoczynek tygodniowy

  • minimum 45 godzin,
  • wymagany co najmniej raz na dwa tygodnie,
  • nie może być odebrany w kabinie podczas międzynarodowego przewozu.

Skrócony odpoczynek tygodniowy

  • trwa od 24 do 45 godzin,
  • może być odebrany w dowolnym miejscu (również w kabinie – szczegóły dalej),
  • wymaga obowiązkowej kompensacji w innym tygodniu.

Oba typy odpoczynków rejestrowane są w tachografie jako „łóżko/odpoczynek”, a poprawność wpisu jest podstawą do pozytywnego wyniku kontroli czasu pracy.

omida-vls-przewoznik-pauza

Kiedy można zastosować skróconą pauzę? – warunki i wyjątki w UE

Skrócona pauza weekendowa jest dozwolona, jeśli kierowca zachowa podstawowy cykl pracy:

  • w ciągu dwóch kolejnych tygodni musi zrealizować co najmniej jeden odpoczynek regularny,
  • drugi odpoczynek w tym okresie może być skrócony, pod warunkiem późniejszej rekompensaty.

W praktyce oznacza to, że kierowca może np.:

  • w pierwszym tygodniu – wykonać 45h,
  • w drugim – zrobić skrócony 24–44h,
  • w kolejnych tygodniach – odebrać rekompensatę.

Uwaga: skrócenie nie jest dozwolone w sytuacji, gdy w dwóch kolejnych tygodniach kierowca wykonał już jeden skrócony odpoczynek i nie odebrał wcześniej kompensaty.

Odbiór rekompensaty – kiedy i jak odbierać skrócenie

Rekompensata za skróconą pauzę weekendową:

  • musi być odebrana w jednym bloku, bez przerywania,
  • powinna być dołożona do innego odpoczynku (dziennego lub tygodniowego),
  • musi zostać zrealizowana przed końcem trzeciego tygodnia następującego po skróceniu.

Przykład: Kierowca skrócił pauzę z 45h do 24h → skrócił o 21h. Te 21h musi odebrać jako nieprzerywany odpoczynek najpóźniej do trzeciego kolejnego tygodnia.

Wszystkie te zdarzenia muszą znaleźć odzwierciedlenie w danych tachografu – w razie awarii należy wykonać wydruk i ręczne wpisy.

Przykłady z życia kierowcy – kiedy pauza jest błędnie rozliczana

Najczęstsze błędy, które pojawiają się podczas kontroli ITD, Policji lub służb zagranicznych:

  • Skrócenie bez odbioru rekompensaty

Kierowca wykonuje kilka 24-godzinnych odpoczynków tygodniowych z rzędu, nie dokładając brakujących godzin.

  • Odpoczynek oznaczony w tachografie jako „inne prace”

Źle ustawiony tryb rejestracji prowadzi do fikcyjnego naruszenia odpoczynku.

  • Pauza wykonywana w kabinie tam, gdzie jest to zakazane

Dotyczy to szczególnie regularnych 45-godzinnych odpoczynków.

  • Przerwanie odpoczynku

Odpoczynek tygodniowy (regularny lub skrócony) musi być ciągły – każde przerwanie generuje naruszenie.

pauza-kierowca-skrocona

Co mówi rozporządzenie 561/2006?

Rozporządzenie (WE) 561/2006 reguluje:

  • czas jazdy,
  • przerwy i odpoczynki,
  • obowiązek stosowania tachografu,
  • wymogi związane z rejestrowaniem aktywności kierowcy.

Dokument jasno określa podział odpoczynków tygodniowych, zasady ich skracania oraz obowiązek rekompensaty. To również na jego podstawie funkcjonuje obowiązek używania tachografów (analogowych, cyfrowych i inteligentnych), które rejestrują przerwy, odpoczynki i czas jazdy kierowcy.

Ryzyka i mandaty – za nieprawidłowe planowanie odpoczynku

Nieprawidłowe rozliczenie skróconej pauzy weekendowej może skutkować poważnymi konsekwencjami:

  • wysokie kary finansowe (w Polsce nawet do 12 000 zł za ciężkie naruszenia),
  • utrata dobrej reputacji przewoźnika,
  • potencjalne zatrzymanie pojazdu do czasu odebrania odpoczynku,
  • sankcje w innych krajach UE (np. Niemcy, Francja – mandaty kilkuset euro za każde naruszenie).

Najczęstsze wykroczenia to:

  • brak kompensaty,
  • odbiór odpoczynku w niedozwolonym miejscu,
  • manipulacja tachografem,
  • jazda z uszkodzonym lub niezaprogramowanym urządzeniem.

Pauza weekendowa w kabinie – aktualne stanowisko UE

Zgodnie z Pakietem Mobilności:

  • regularny odpoczynek tygodniowy (45h) nie może być odbierany w kabinie pojazdu podczas przewozów międzynarodowych,
  • skrócony odpoczynek tygodniowy (24–45h) może być realizowany w kabinie, jeśli pojazd jest odpowiednio wyposażony.

Kontrole smart tachografów 1. i 2. generacji umożliwiają dodatkowo rejestrowanie lokalizacji GNSS i ułatwiają służbom wykrywanie nieprawidłowości – np. próby ominięcia zakazu odbierania pauz w kabinie.

Strefa przewoźnika

Newsletter

Zapisz się i zyskaj więcej. Dołącz do subskrybentów newslettera Omida VLS. Bądź na bieżąco z aktualnościami i ofertami TSL.

Wyrażam zgodę na wykorzystanie przez podmioty wchodzące w skład OMIDA Group [1] moich danych osobowych w celu przekazywania informacji dotyczących ofert lub promocji produktów i usług podmiotów wchodzących w skład grupy.
Zaznacz wszystkie
Zapoznałem się z klauzulą informacyjną *
Wybierz formę kontaktu:
elektronicznie (np. email, SMS)
przez telefon

Dobrowolność i prawo do wycofania zgody:
Administratorami danych osobowych są podmioty wchodzące w skład OMIDA Group, zwane w dalszej części łącznie „Administratorami. Administratorzy wyznaczyli wspólny punkt kontaktowy, który obsługuje Inspektor ochrony danych OMIDA Group. W sprawach ochrony danych osobowych można się kontaktować z Administratorami:

  • korespondencyjnie – kierując zapytania na adres Aleja Grunwaldzka 472C, 80-309 Gdańsk
  • drogą korespondencji elektronicznej na adres: iodo@omida.pl

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. W dowolnym momencie możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu Twoich danych osobowych w celach dotyczących marketingu bezpośredniego. W zakresie w jakim zgoda została wycofana, nie będziemy mogli kontaktować się z Tobą aby przekazać Ci informacje lub wskazówki dotyczące produktów lub usług Omida Group. Wyrażenie lub niewyrażenie zgody nie ma wpływu na jakiekolwiek inne zgody wyrażone w przeszłości lub takie, które zostaną wyrażone w przyszłości. Każda zgoda pozostaje ważna do czasu wycofania.

[1] Podmioty wchodzące w skład OMIDA Group:

  1. OMIDA Group S.A.
  2. Omida VLS Sp. z o.o.
  3. Omida Sea And Air S.A.
  4. Omida Solutions Sp. z o.o.
  5. Omida Iberica SL
  6. Omida Finance Sp. z o.o.
  7. Omida Shared Services Center Sp. z o.o.
Omida VLS Sp. z o.o.
Copyright © Omida VLS Sp. z o.o. 2010 - 2025
| Wszelkie prawa zastrzeżone