Wywiad: Liceum Columbus — nowoczesna i przedsiębiorcza szkoła. | Dyrektor liceum, Paweł Korzenecki o historii powstania szkoły, jej unikalnej koncepcji, innowacjach edukacyjnych oraz współpracy z Omida Group.

Wywiad: Liceum Columbus — nowoczesna i przedsiębiorcza szkoła. | Dyrektor liceum, Paweł Korzenecki o historii powstania szkoły, jej unikalnej koncepcji, innowacjach edukacyjnych oraz współpracy z Omida Group.  | Omida Logistics
Pawel Korzenecki Liceum Columbus Szkola Pod zaglami

Dziś jest z nami Paweł Korzenecki, dyrektor Liceum Columbus w Gdańsku. Opowie nam o historii powstania szkoły, jej unikalnej koncepcji, innowacjach edukacyjnych oraz współpracy z Omida Group. Dowiemy się również, jakie cele i wartości kierują Liceum Columbus oraz jakie możliwości rozwoju zawodowego i osobistego są oferowane uczniom. Zapraszamy do lektury kolejnego wywiadu z serii #OmidaBiznes, aby poznać fascynujący świat tej nowoczesnej i przedsiębiorczej szkoły.

Pawel Korzenecki Liceum Columbus

Cześć Paweł, chcielibyśmy poznać kilka informacji o Tobie i Liceum Columbus — szkole, która stawia przede wszystkim na rozwijanie przedsiębiorczych cech u młodych ludzi. Powróćmy na chwilę do przeszłości...

Czy mógłbyś opowiedzieć nam o tym, jak powstawało Liceum Columbus? Kiedy i gdzie narodził się pomysł na tak nowoczesne liceum?

Paweł: Na początku było słowo. (śmiech) A tak na poważnie, to w październiku 2014 do życia została powołana mała inicjatywa, realizowana pod patronatem Omida Group. Powstała Fundacja Columbus, założona przez Bartka Glinkę. Fundacja pod szyldem Akademii Rozwoju Osobistego Columbus organizowała wydarzenia dla młodych ludzi, którzy planowali zostać przedsiębiorcami, a jej głównym celem było wspieranie rozwoju podstawowych kompetencji, zarówno miękkich, jak i przedsiębiorczych, potrzebnych na rynku pracy.

Wydarzenia były organizowane cyklicznie, a na każde z nich można było się zgłosić zarówno jako prelegent, jak i uczestnik. Już pierwsze spotkania przyciągnęły sporo uczestników… W trakcie rozwoju inicjatywy coraz więcej nowych osób zajmowało się organizacją spotkań, zostając Liderami. Z każdym rokiem rozpoznawalność Akademii rosła, pojawiali się nowi, popularni i odnoszący wielkie sukcesy prelegenci.

Jednym z nich był mój znajomy, który opowiedział mi o tych wydarzeniach i zachęcił do zostania uczestnikiem podczas jednego z nich. Była to moja pierwsza styczność z tym projektem.

Po wzięciu udziału w wielu eventach jako uczestnik, pojawiła się wizja The Grade, czyli inicjatywa mająca na celu przygotować uczniów szkół średnich na wejście w dorosłe życie. Do aktywnego uczestnictwa w tym projekcie zaprosił mnie P. Bartek Glinka i zacząłem wówczas prowadzić spotkania o różnej tematyce. Zauważaliśmy, że wydarzenia dobrze rezonują u młodych ludzi; pojawiało się wiele pozytywnych opinii. Często słyszeliśmy: "Szkoda, że tego nie ma w szkole".

Rozumiem, że wtedy zaczęła kiełkować w Was koncepcja stworzenia szkoły, w której takie rzeczy będą możliwe?

Paweł: Tak! W końcu nie ma rzeczy niemożliwych ;) Ta potrzeba stworzenia czegoś nowego, ciągle w nas rosła i już po około 2 latach Pan Bartek Glinka z powołanym przez siebie zespołem zaczął intensywnie rozwijać ten projekt.

A jak to wyglądało z Twojej perspektywy?

Paweł: Od samego początku wiedziałem, że chcę być częścią tej inicjatywy. Dlatego postanowiłem wykorzystać moje wykształcenie i umiejętności, zostając nauczycielem historii i WOS-u w nowo powstającym liceum. Jednak jeszcze wtedy nie wiedziałem, że moja rola w tym wszystkim będzie znacznie większa niż początkowo przypuszczałem.

W kolejnych etapach powstawania szkoły, grupa założycielska odpowiedzialna za organizację szkoły nie mogła kontynuować w pełni swoich zadań, dlatego Pan Bartek zwrócił się do mnie. Zależało mi bardzo na tym projekcie, dlatego w lutym 2021 roku wziąłem na siebie odpowiedzialność za ten projekt.

Od tego momentu kontynuowaliśmy wspólnie intensywne działania, polegające na skompletowaniu kadry oraz przeprowadzeniu rekrutacji uczniów. Kadra nauczycielska została utworzona już pod koniec czerwca, a w pierwszej rekrutacji dołączyło do nas 15 uczniów. To był dla nas ważny moment, który pozwolił nam ruszyć do działania. I właśnie wtedy wypłynęliśmy w wielki rejs, pozwalający na odkrywanie nowych lądów edukacyjnych. ;)

Kadra Liceum Columbus Gdansk

Dziękujemy za wprowadzenie nas bliżej do historii powstawania Liceum Columbus. Jednak nie da się ukryć, że jest to szkoła innowacyjna i pełna nowości, więc pozwól, że wrócimy z naszym wywiadem do tego, jak funkcjonuje Liceum Columbus obecnie…

Jak jest “dziś”?

Paweł: Dziś w naszej szkole uczą się dwa roczniki. Jest to pierwsza klasa z 18 uczniami oraz druga klasa z 17 uczniami. W naszej szkole trwa ciągła rekrutacja, jednak już w chwili naszej rozmowy (przypis redakcji: maj 2023) zgłosiło się 22 chętnych uczniów. Nie chcemy przekraczać limitu 20 miejsc w klasie, ponieważ stawiamy na indywidualne podejście do uczniów i chcemy zwracać szczególną uwagę na budowanie ich kompetencji przyszłościowych jako każdego z osobna. Jeśli chodzi o szkołę ogółem, to nasze zaangażowanie w jej rozwój pozostało niezmienne, co sprawia, że rozwijamy się bardzo szybko.

Jakie są cele i wartości, które kierują Liceum Columbus w Gdańsku?

Paweł: Naszym celem jest wzmacnianie przedsiębiorczych cech młodych ludzi, kształtowanie osobowości lidera, rozwijanie umiejętności uczenia się oraz pracy zespołowej. Pragniemy, aby nasi uczniowie brali odpowiedzialność za swój proces nauki i rozwijali się na wielu płaszczyznach. Budujemy w nich poczucie sprawczości nad swoją przyszłością – to uczeń jest jedyną w pełni odpowiedzialną osobą za swój rozwój. My, jako nauczyciele, jesteśmy jak ogrodnicy – nie spowodujemy, że roślinka będzie szybciej rosnąć, jeśli będziemy ją ciągnąć. My dbamy o jej otoczenie – zapewniamy “dobrą pogodę” = dobrą atmosferę w szkolę, dobrą ziemię = dobre metody nauczania itd.

Wszystko to opieramy na wartościach chrześcijańskich, które stanowią fundament naszej szkoły.

Tak więc, Liceum Columbus narodziło się jako idea, którą codziennie staramy się wcielać w życie i tworzyć przestrzeń, w której młodzi ludzie mogą rozwijać swoje talenty, umiejętności i pasje. Chcemy, by nasi Absolwenci byli osobami sumiennymi i odpowiedzialnymi. Staramy się ich uzbroić w takie umiejętności i kompetencje, które będą przydatne w każdej dziedzinie życia i zawodzie. Jednocześnie stawiamy na uczenie i kształtowanie umiejętności samego uczenia się. Pokazujemy różne sposoby na zdobywanie wiedzy, gdyż jesteśmy świadomi, że nauka nie kończy się na szkole – gdy trafia się do pracy i tak trzeba uczyć się nowych rzeczy i wtedy nie można zdać, zakuć i zapomnieć, dlatego tak mocno na to stawiamy.

Na Waszej stronie można przeczytać, że opieracie działania na podstawie metodologii Leader In Me, czy mógłbyś nam opowiedzieć o tym więcej?

Paweł: Owszem. Pragniemy, aby Absolwenci Liceum Columbus świadomie wybierali studia, rozwijali się zawodowo. Dążymy do tego, aby uczniowie stawali się odważnymi liderami, którzy mają wpływ na siebie i otaczający ich świat. Dlatego zdecydowaliśmy się na korzystanie z metodologii Leader in Me, która powstała na fundamencie bestsellerowej książki Stephena Covey’a 7 nawyków skutecznego działania.

Te nawyki są drogowskazami, jak postępować w różnych sytuacjach oraz pomagają wspierać rozwój uczniów w różnych obszarach. Stawiamy na rozwój w zakresie:

  • pracy zespołowej (dobry lider musi wiedzieć, jak pracuje zespół),
  • wystąpień publicznych,
  • budowanie relacji na zasadzie win-win,
  • oraz osiąganie synergii we współpracy.

Bardzo ważne jest także koncentrowanie się na tym, by podstawą dobrej pracy był nasz dobry stan psychiczny i fizyczny.

Wzmacniaczem do budowania silnej osobowości Lidera jest także obecne w naszej szkole żeglarstwo.

Pawel Korzenecki zeglarstwo liceum columbus

Czy mógłbyś opowiedzieć coś więcej o Akademii Żeglarskiej i "Szkole pod żaglami"? Co to za inicjatywy?

Paweł: Nazwa naszego liceum nawiązuje bezpośrednio do Krzysztofa Kolumba, który właśnie pod żaglami odkrywał nowe lądy. Co więcej, nasze liceum mieści się w geograficznym centrum Trójmiasta, gdzie kultura żeglarska jest bardzo wysoko rozwinięta. Dlatego postanowiliśmy dzielić się naszą pasją do żeglowania i jednocześnie dawać szansę zetknięcia się z tym światem wszystkim zainteresowanym. Tak powstała “Akademia Żeglarska”. W ramach zajęć uczniowie poznają podstawy żeglarstwa i zapoznają się z tą kulturą, a przy sprzyjających warunkach pogodowych uczestniczą w zajęciach praktycznych na Zatoce Gdańskiej. Ponadto raz w ciągu czteroletniego etapu edukacyjnego każdy uczeń ma okazję uczestniczyć w „szkole pod żaglami” – rejsie wykonywanym na żaglowcu rejowym. Ten rejs wyróżnia się spośród innych tym, że odbywa się na bardziej wymagającym rodzaju żaglowca. Aby uczestniczyć w nim, załoga musi posiadać pewien stopień doświadczenia żeglarskiego i znajomość technik żeglowania. Jest to możliwe dzięki naszym wielogodzinnym przygotowaniom. Ponadto, dla osób z pasją do żeglarstwa i przygód, pokonanie tych wyzwań może być niezwykle satysfakcjonujące.

Obecnie jako Liceum Columbus wystawiliśmy także swoją reprezentację w Trójmiejskiej Lidze Żeglarskiej 2023. Z tego miejsca, życzę powodzenia naszemu zespołowi. :)

Jak Liceum Columbus angażuje się w społeczność lokalną i jakie są inicjatywy społeczne podejmowane przez tę szkołę?

Paweł: Liceum Columbus aktywnie angażuje się w społeczność lokalną poprzez różnorodne inicjatywy społeczne. W zeszłym roku nasi uczniowie zorganizowali Koncert Charytatywny, który okazał się ogromnym sukcesem. Podczas koncertu wystąpili nie tylko uczniowie szkoły, ale także zaproszeni wykonawcy spoza szkoły. Organizatorzy przeprowadzili również licytację obrazów, które zostały stworzone przez osoby z naszej społeczności szkolnej. Cały dochód z koncertu i licytacji został przeznaczony na wsparcie mamy jednej z naszych uczennic, która zmagała się z chorobą oraz na pomoc uchodźcom z Ukrainy poprzez organizację Orla Straż. Dzięki determinacji i zaangażowaniu naszych uczniów udało się zebrać kilka tysięcy złotych, które zostały przekazane na te cele. Wspieramy aktywnie Pola Nadziei i jesteśmy zdeterminowani, by jeszcze częściej pomagać charytatywnie.

W związku z tym w naszej szkole powstaje również koło wolontariackie. Wkrótce rozpoczniemy działalność tego koła, a pod koniec czerwca członkowie będą mieli niezwykłą możliwość wyjazdu do Madrytu, gdzie będą pomagać w odbudowie domu siostrom misjonarkom. Dzięki tym inicjatywom społecznym, Liceum Columbus stawia sobie za cel nie tylko zapewnienie wysokiej jakości edukacji, ale także rozwijanie wrażliwości społecznej i empatii u uczniów. Pragniemy, aby nasi uczniowie nie tylko osiągali sukcesy akademickie, ale również angażowali się w społeczność lokalną i przyczyniali się do tworzenia pozytywnych zmian wokół siebie.

Jakie są najnowsze innowacje edukacyjne, które Liceum Columbus wprowadza w swoim programie nauczania?

Paweł: Liceum Columbus wprowadza szereg innowacji edukacyjnych, które mają na celu zapewnienie nowoczesnego i holistycznego podejścia do nauczania. Kilka z najnowszych innowacji to: Program "Leader in Me”, o którym wcześniej opowiedziałem. Innowacyjny system oceniania: wprowadziliśmy nowy system oceniania, który łączy tradycyjne oceny procentowe z opisowymi informacjami zwrotnymi. Ten system ma na celu bardziej kompleksową ocenę postępów uczniów, biorąc pod uwagę zarówno ich osiągnięcia akademickie, jak i rozwój umiejętności społecznych, kreatywności i samodzielnego myślenia. Liceum Columbus jest bardzo świadome znaczenia opieki nad zdrowiem psychicznym młodych ludzi. Choć nie jest szkołą terapeutyczną i nie posiada specjalistycznych kompetencji, intensywnie dba o dobrostan uczniów, starając się pomagać im w zakresie psychiki. Na przykład, nasza szkoła zatrudnia dwóch pełnoetatowych psychologów, którzy są dostępni dla uczniów. Dodatkowo prowadzimy obowiązkowe warsztaty psychologiczne, na których uczniowie uczą się technik samoświadomości, radzenia sobie z emocjami i umiejętności komunikacji w sytuacjach stresowych.

Wprowadzenie tych innowacji edukacyjnych w naszym liceum jest unikalną propozycją wartości, która ma na celu nie tylko rozwijanie wiedzy akademickiej, ale także kształtowanie umiejętności społecznych i samodzielności u uczniów. Stawiamy duży nacisk na całościowy rozwój uczniów i tworzenie środowiska sprzyjającego ich dobrostanowi.

Jakie nowe inicjatywy lub projekty są obecnie rozważane, aby je wdrożyć?

Paweł: Jako Liceum Columbus planujemy zapoczątkować ruch mający na celu promowanie świadomości psychologicznej w innych szkołach. W ramach tego projektu zamierzamy organizować konferencje dla dyrektorów i nauczycieli z innych szkół, aby podzielić się swoimi doświadczeniami i najlepszymi praktykami z zakresu opieki nad zdrowiem psychicznym uczniów.

Istnieją również inne inicjatywy, których szczegółów nie mogę jeszcze ujawnić. Jednak stale nad nimi pracujemy, aby rozwijać naszą ofertę edukacyjną i wpływać pozytywnie na społeczność.

Jakie są sukcesy szkoły?

Paweł: Nasze liceum stara się nie oceniać swoich sukcesów w tradycyjnych kategoriach, ale zwracać uwagę na indywidualne osiągnięcia zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej. W naszej szkole istnieje przekonanie, że sukcesy należą do tych, którzy są ich bezpośrednimi twórcami. Szkoła nie chce zawłaszczać osiągnięć uczniów, ale raczej daje im możliwość rozwoju i poświęcania czasu na pasje. Wśród sukcesów naszych uczniów możemy wymienić kilka przykładów. Jeden z uczniów stał się mistrzem szachowym, a dwóch innych reprezentowało liceum na finale konkursu negocjacji organizowanego przez SGH w Warszawie, zajmując 7. miejsce w Polsce.

Uczennica zainicjowała projekt związany z modą zero waste. Jej zaangażowanie w ekologiczne i świadome podejście do ubrań zaowocowało udziałem w konkursie, gdzie dotarła do finału. Teraz odwiedza inne szkoły, dzieląc się swoją inicjatywą i inspirując innych uczniów. To ważne, ponieważ osoba, która wcześniej była nieśmiała i bała się wystąpień publicznych, teraz wygłasza wykłady przed dużą publicznością. Widać, że jej kompetencje teoretyczne przekładają się na praktykę.

Jest to dla nas także ogromny sukces, gdy młodzież, która wcześniej była nieśmiała i bała się wychodzić ze swojej strefy komfortu, teraz zgłasza się do mnie z propozycją wygłoszenia przemówienia na wigilii szkolnej. To są dla nas prawdziwe osiągnięcia, które nie zawsze oznaczają zdobywanie laurów czy medali. Ważne jest dla nas to, by szkoła tworzyła środowisko sprzyjające rozwojowi i umożliwiała uczniom wyrażanie siebie oraz odkrywanie swojego potencjału.

A jakie są główne cele, które Liceum Columbus stawia przed sobą na najbliższe lata?

Paweł: Główne cele, które stawiamy przed sobą na najbliższe lata, to: Bycie renomowaną szkołą: Liceum Columbus dąży do tego, aby być szkołą, którą świadomie wybierają uczniowie, którzy rozumieją wartość edukacji, jaką mogą otrzymać. Szkoła stawia na wysoką jakość nauczania i tworzenie inspirującego środowiska, które przygotowuje uczniów do świadomego i spełnionego życia. Wykształcenie osób świadomych: Kładziemy nacisk na rozwój uczniów, tak aby wychodzili ze świadomością tego, jak osiągnąć spełnienie w życiu. Wspiera ich w budowaniu wewnętrznej siły, odporności na trudności i umiejętności dawania pociechy innym. Dążymy do tego, aby absolwenci byli świadomi swoich celów i mieli umiejętność czerpania radości z chwil szczęścia. Rozpoznawalna marka edukacyjna: Posiadamy 20-letnią perspektywę rozwoju, w której chcemy stać się rozpoznawalną marką na lokalnym rynku edukacyjnym. Aspirujemy do tego, aby potencjalni kandydaci widzieli nas jako miejsce, w którym otrzymają wszechstronną edukację, umożliwiającą osiągnięcie sukcesu w różnych dziedzinach życia, takich jak przemawianie publiczne, zarządzanie zespołem, założenie i prowadzenie firmy, czy realizacja kariery naukowej. Nie kierujemy swoich działań tylko do przyszłych przedsiębiorców, naszym celem jest być kompasem w rozwoju zawodowym ucznia, niezależnie od wybranej ścieżki.

Wierzymy, że nasza szkoła te cele osiągnie i będzie miała trwały wpływ na edukację i rozwój swoich uczniów obecnych i przyszłych.

W jaki sposób Omida Group aktywnie uczestniczy w rozwoju Liceum Columbus i jakie działania są podejmowane w ramach tej współpracy?

Paweł: Omida Group aktywnie wspiera rozwój Liceum Columbus poprzez udzielanie wsparcia organizacyjnego, kadrowego i operacyjnego. Dzięki temu wsparciu, które jest niezwykle cenne, szkoła może skupić się na realizacji swojej misji. Dział kadr Omida Group wspiera szkołę w kwestiach organizacyjnych, takich jak wypłacanie wynagrodzeń i zatrudnienie pracowników, dbając o to, aby wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Natomiast osoby z działu IT pomagają w zakresie sprzętu komputerowego.

Naszym aniołem biznesu jest Pan Bartłomiej Glinka, Prezes Omida Group i Prezes Fundacji Columbus, która zapewnia fundusz stypendialny dla uczniów o mniejszych możliwościach finansowych, ale o wyjątkowych zdolnościach. Dzięki temu funduszowi uczniowie mogą rozwijać się i kontynuować naukę w naszym liceum. Pan Bartek jest również pomysłodawcą wielu projektów, takich jak regaty żeglarskie, wakacyjne wyprawy żeglarskie dla rodzin czy wyjazdy narciarskie.

Dzięki współpracy z Omida Group uczniowie mają szansę rozwijać się zawodowo, zdobywać praktyczne doświadczenie w biznesie oraz uczestniczyć w różnorodnych aktywnościach, które poszerzają ich horyzonty osobiste i umożliwiają rozwijanie pasji.

Jakie konkretnie możliwości rozwoju zawodowego i osobistego są dostępne dla uczniów Liceum Columbus dzięki tej współpracy?

Paweł: W ramach współpracy z Omida Group, uczniowie Liceum Columbus mają szereg możliwości rozwoju zawodowego i osobistego, takich jak:

  • Udział w programie zajęć z inteligencji pieniężnej.

Odbycie praktyk w trójmiejskich przedsiębiorstwach.

  • Możliwość odwiedzania firmy Omida Group i jej firm partnerskich, aby poznać realia biznesu.
  • Dostęp do inicjatyw żeglarskich, które rozwijają umiejętności osobiste i budują charakter.
  • Udział w zajęciach edukacyjnych, takich jak debaty oksfordzkie, kurs publicznego przemawiania i zajęcia liderskie, które rozwijają umiejętności komunikacyjne i przywódcze.

Wobec tego nasi uczniowie mają szansę zdobywać praktyczne doświadczenie zawodowe, rozwijać umiejętności w różnych dziedzinach i przygotowywać się do przyszłych wyzwań. Ponadto dostęp do inicjatyw osobistych, takich jak żeglarstwo, pozwala im rozwijać cechy charakteru i umiejętności przywódcze.

Wierzę, że współpraca z Omida Group otwiera przed nami wiele możliwości rozwoju i dążenia do najwyższych standardów edukacyjnych. Jesteśmy wdzięczni za wsparcie i angażowanie się w naszą szkołę, co przekłada się na korzyść dla naszych uczniów.

Dziękujemy Pawle za wywiad! Słuchając o Waszym liceum, aż chciałoby się powrócić do czasów szkolnych. Życzymy Wam wspaniałego wiatru w żaglach i powodzenia!

Więcej artykułów

Newsletter

Zapisz się i zyskaj więcej. Dołącz do subskrybentów newslettera Omida Logistics. Bądź na bieżąco z aktualnościami i ofertami TSL.

* Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowych w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną o treści pochodzących od Omida Logistics Sp. z o.o.
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez Omida Logistics Sp. z o.o. telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących celem przedstawienia informacji handlowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2014 r. - Prawo telekomunikacyjne

Administratorem Państwa danych osobowych będzie Omida Logistics spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Omida). Można się z nami skontaktować w następujący sposób: listownie na adres: Aleja Grunwaldzka 472C, 80-309 Gdańsk, przez e-mail: bok@omida.pl lub telefonicznie: +48 58 741 88 14. Dane osobowe będziemy przetwarzać w celu przygotowania ofert dotyczących produktów i usług Omida. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdziesz tutaj.

  • Transport
  • Logistyka
  • Firma
  • Wycena Transportu
  • Kontakt
    • PolskiEnglishEspañolRomână
Omida Logistics Sp. z o.o.
Copyright © Omida Logistics Sp. z o.o. 2010 - 2024
| Wszelkie prawa zastrzeżone
Przeglądając tę stronę, zgadzasz się na używanie plików Cookies. Więcej na Polityka Prywatności  

Z dniem 19.06.2023 nastąpiła zmiana danych adresowych. Aktualne dane znajdują się w zakładce kontakt.